1/09/2009

Förkyld...

*Snörvel, host, krax, suck*
Ett tag sen sist? ;) Nu har det ju hunnit vara både jul och nyår, vad fort det går! På mindre än en månad fyller jag ju 20 också... Ojoj vad tiden går ;)
Hände nyårsveckan då? Ja ni, jag slingade mej igen (äntligen blondin!) med halvlyckat resultat - fläckig. Sista gången jag provar frisersalongen i kalix, ska hädanefter vara min frisörska evigt trogen. Punkt.
Så det vart ju till att börja experimentera själv hemma - först en kur med blondering. Som slutade med att vi faktiskt blev av med den röda färgen - men jag fick gult hår med orangea skiftningar och - fortfarande - en aning av fläckar. Vid det här laget hade jag fått en smula panik eftersom det var dan innan nyår och vi skulle ut bland folk då. Så nyårsafton när det stormade som värst så drog vi iväg på jakt efter en toning att försöka rädda mitt hår (och rykte) med.
Vi fick tag på två packet med färgning, färgen hette ljust askblond. Den askblonda nyansen innehåller nämligen ett skimmer av silver som neutralliserar en del av röda pigment. Tur för mej alltså att svärmor hade egen erfarenhet av att misslyckas med blondering ;) Så fort tillbaka hem till Siknäs och börja med håret. Har just hunnit börja med att blanda färgen när *poff* ljuset försvinner! "OMG, no" tänkte jag och hoppades att ljuset mot all förmodan skulle komma tillbaka. Men icke...
Vad gör man då? Jo, vi letade fram några stearinljus och så hjälptes vi helt enkelt åt att färga mitt hår - på en kolsvart toalett med tre stearinljus ^^ Vi var ganska nervösa båda två, ingen av oss hade nämligen färgat hår förut än mindre i mörker. Med kletigt hår sprang jag alltså omkring och morrade hotelser mot dem som är ansvariga för strömförsörjningen i Siknäs. Sköljde ur håret och försökte se hur det såg ut - var det fortfarande orange? Tyvärr gick det helt enkelt inte att se. Så det fanns inget annat att göra än att snöra på sig lite kläder och fixa sig så gott det gick i mörkret. Sen bar det iväg till Töre, där det lyckligtvis fanns ström!
Hade ett ganska trevligt om än lite stressad och stundtals irriterad sinnesstämning :) Men efter att jag kunnat laga till lite medhavda nudlar hos Wester så blev humöret bättre och kvällen flöt på bra efter det. Lite läskligt bara med smällare bland folk som druckigt lite, tordes inte gå ut och titta på fyrverkerierna som vanligt utan satt inne och kollade :) Vi tog det lugnt hela kvällen och for hem ganska tidigt Krille och jag.
Och tacksamt nog hade både strömmen och värmen återvänt när vi kom hem - Skönt :)
Nu ska jag fortsätta läsa boken jag börjat med "Brisingr";)
Puss Puss!

Inga kommentarer: